Always Listening Always Understanding »

Tuesday, June 24, 2008

Hangen!

Hangen tul aku smlm ngn sorang pakcik ni. Camnih, pakcik ni amik insuran utk cucu dia. Dia pembayar jelah. Pemilik polisi tetap ayah kepada budak ni.


Alkisahnye camni. Inception date atau tarikh berkuatkuasa polisi ni adalah 27 February 2008. Claim boleh dibuat 30 hari selepas tarikh tu (hanya yg tertentu sahaja, bkn semua penyakit leh claim lps 30 hari) atau senang cite lps 27 March 2008 baru leh wat claim (klau adalah..). Ini termasuklah simptom awal, maksudnye klau kita jmpa doktor pd hari ke 31 lps tarikh berkuatkuasa polisi & kita ckp kat doktor kita dah demam 2 hari, CLAIM TAKKAN APPROVE sbb polisi mengambil kira skali hari pertama kita terkena simptom sampai ke hari yg kita jumpa doktor. Ini antara pemahaman penting yg perlu DIFAHAMI oleh pemilik polisi yg baru.

Jadi cucu pakcik ni masuk wad pd 9 Apr 2008 dsbbkan demam denggi & jangkitan paru2. By right mmg leh claim sbb da lps 27 Mar kan? Tp masalahnye ayah kpd budak ni ckp kt doktor, anak dia dah ada simptom awal (demam, batuk & sakit bdn) 2 mggu lbh awal (jatuh pd pd 26 Mar 2008). Padahal dlm 10 hari jer simptomnye, tp sbb nk mudahkan cite kat doktor dia ckpla LBH KURANG 2 MINGGU. Doktor yg semmgnye bz mmglah terus tulis 2 mggu sbb itu kau yg bgtau doktor pun! Walaupun kurang 1 HARI JER nk cukupkan 30 hari tp polisi mmg mengambil berat WHATEVER IS WRITTEN IN BLACK & WHITE (dlm buku polisi semua da tulis peraturan2/legal termasuk medical report yg doktor tulis semua diterima bulat2 sbb doktor dianggap PROFESSIONAL..).


So doktor pun tulislah dlm medical report, simptom awal dikesan 2 mggu lbh awal sebelum hari pertama cucu dia masuk wad. Masalahnya isu2 tarikh ni mmg sensitif kt insuran company ni sbb slalunye BUKAN INSURAN TIPU ORG, ORG YG TIPU INSURAN! Sbb apa aku ckp camtu sbb biasalah manusia kan, byr guna duit senirik ratus2 je tp nk claim dr org ribu2. Insuran hanya follow guideline yg dah ditetapkan dlm buku polisi. Sbb tu kita boleh SAMAN company tu kalau ada BREACH OF CONTRACT, yakni klau company tak ikut guideline dalam buku polisi kita leh saman yer!



Masalahnye yg wat aku rasa hangen sgt ni sbb pakcik ni nk mencari kesalahan aku & company. Dia membebel sorang2, tak moh dengar penerangan aku. Kononnye dia dah hidup lama sgtlah dah 55 thn & masak sgt ngn company insuran ni. Tah apa2 polisi yg kau amik dulu or maybe ejen kau dulu nk kaut untung je, tak citer detail2 polisi apa yg kau amik, jgnla salahkan org lain lak bila kau rugi.


Bukannye kau tak leh dpt claim tu tp bykla sket kejenye. Sbb apa? Sbb skrg ni company suspect cucu kau mmg dah de penyakit jangkitan paru2 tu sebelum kau amik insuran lg. Sbb tak smpi sebulan da nk wat claim.


Kenela sabar. Sbb ni bukan tugas aku sorang. Kene jumpa balik doktor yg tulis medical report tu, mintak tolong dia amend medical report yg dulu. Explain betul2 masalah hidup kau. Pastu kne jmpa doktor yg biasa kau bawak cucu kau gi klinik, mintak report bertulis dr dia lak. Da siap medical report dr dua2 doktor kne lak submit ke claim department utk diteliti. Sume ni amik masa.

Itupun aku da tolong APPEALkan bg pihak anak dia. Company pun nk consider bayar balik bil dia sbb utk plan yg kurang dr 3 bln, klien kene byr dulu pastu baru claim balik (PUN ADA TULIS DLM BUKU POLISI). Kita byr bulanan sikit pastu kita nk claim BERIBU2 RM dr org kenela ikut guideline yg dah ditetapkan.

Wah! Ni akk mmg hangen betul ni. Sbb aku TAKDE CAN nk explain kt dia, TERPAKSA dgr dia membebel2. KENELAH LUAHKAN KT SINI!! (Hahaha!! Sian korang) Bglah PELUANG aku nk xplain kekdah & metodnyer. Manalah aku tak hangen sbb cara dia ckp tu cam aku perghaq & saja nk kenekan dia lak. Jgn ingat aku jual insuran ni aku takde qualification. Takde degree! Dia ingat ejen insuran ni mcm zmn hendfon gabak gamaknye. Tak lps SPM pun leh jd ejen. Anyway, I'm not answerable to u!!


Itupun da kira untung baru2 je amik, terus leh claim. Bukan kau sorang yg aku penah watkan claim pun. Org lain lg mcm2 masalah, mcm2 penyakit, rilex je. Mana tak company pelik, org ni da sakit baru nk amik insuran per?

7 penyampuk:

Tijah said...

sabar jek, sabar. biasa la tu..tunding jarik atas kesalahan org lain mmg senang. kecoh jer pcik tu kan..aku penah kena dulu, lawyer lagik siap nak bawak pi court..bawak la, ade aku kesah..ko dah penah ada rekod kat ijn pastu simpli2 jer xnak disclose..ckp ngan aku cuma ada high kolestrol sajork. palehotax ko...sampai skrg dia tak brani bising...sindri salah maaa...

shija said...

uish!! pakcik tue tak pasal pasal kasik ati kakak manis i nie panas tau..tak suke kan owang yg kasik mood kite jadik haru niek..ala kak pakcik tu nak cover la tuh dah die hamek lambat pehtu nak manyak bunyik lak kan..sendri salah tak tau(*ke buat2 tak tau)..caitttt!!!pakcik!!tu untung akak saye nie tolong gaks dari wat donno jerk tau..bukan nak ckp baik2 lagik nak bikin panasss!!..waaa..telebih sudah,i laks geram lebih2 asal tadik nak cakap sabar kak..sabar...lain lak poie eh..huhu..

NieZearm said...

orang macam ni ingat duit diorang tu besar sangat. umor dh tua tak semestinya pandai dalam semua hal. masa present dulu keluar jugak ayat, "eh! insuran cover sampai macam tu ke?" "bagus la syarikat insuran ni ye?" "untung la kita amik insuran ni ye?" masa dengar presentation memang la paham sepaham-pahamnye. implement memang hampeh. kenapa tak marahkan anak sendiri yang salah cakap? kenapa tak pandai nak baca policy book? kenapa tak saman je kalau berani? yang salah tetap salah walaupun anak sendiri..

Tijah said...

jek...kisah centa ko blum draft lagi ke jek??? citer la..citer la...

Izzu Izzuri said...

Jek->Hahaha! Ko ni jek, dlm pd aku tgh hangen2 ni leh lak kau wat lawak.
Terus aku tak jd nk marah. Kau pun de pengalaman hampeh ngn klien yer? Depa ni hengat kita ni membuta tuli je suh sign sana sini. Tak wat homework, tak study dulu per. Lps sign terus cabut. Lu silap orgla beb! Tak tau mcm2 yg nk kne prepare, training lg, financial lg, mental lg.. (fizikal mkn tembam pn msalah gak nih, jmpa klien kt kedai mkn, pelagi tumpang semangkuk maa..Kehkehkeh!)

Cija->Slalunye dpt jmpa klien yg ceria, lemah lembut & sopan cam cija. Skalik dpt klien yg camnih, tu yg terasa hangen satu bdn tuh. Masa akk present kt umah dia pun kerek semacam je org tua ni. Dr cara dia ckp tu mmg tggu masa je akk wat silap. Taulah dia yg kuar duit. Tp pk la sket yg tersasulnye anak kau. Yg salah aku lak ker?

Ye->Ni mmg saksi hidup ni. Masa aku present laki aku ada skalik nih! Tgk dr cara pakcik tu pun mmg nmpk ke'kerek'an dia kan? Jns org yg tak nk dgr pndpt org sbb dia rasa pndpt dia sorg je yg betul.

Huhuu! Kaw2 pkcik ni kene kutuk. Takpelah, korang bknnye kenal ye tak. Hihihih..

Anonymous said...

huhuhu..ko tukar kaler biru sbb aku pakai kaler itam ker jek?? olooollooo...ok la, nanti aku tukar blk ekkk???

Rahayu Abdul Rashid said...

keh keh keh... lawak la u olls nie... i baca pun tergelak laaa... takpe kak jah tu sajer jer takmo akak hangen2 lamer sgt...karang tanggal susuk tu...kater nk pakai raya kan?

a'ah, ai pun tgu love story kak izzu kiter nie...mana janji manismu itew? hehe